Online marketing
voor advocaten
Heeft jouw kantoor de online "zaken" goed op orde?
Wat is de stand van zaken van de digitale strategie van mijn advocaten-kantoor?
Met deze vraag worstelen veel advocatenkantoren. En eigenlijk niet zo gek, advocaten mogen pas vanaf 1989 reclame maken. Hierdoor lopen veel kantoren achter op het gebied van marketing en sales. Het idee dat marketing niet nodig is heerst nog steeds. Echter is door de digitalisering van de maatschappij een eerste indruk van een bedrijf vaak een digitale indruk geworden. Je online strategie moet dus piekfijn in orde zijn. Wanneer het besef er bij een kantoor is dat er online kansen liggen, ontbreekt het vaak aan kennis en tijd om hier structureel vorm aan te geven. Daarnaast ontbreekt het vaak aan inzicht in wat de online inspanningen opleveren.
Vragen over online marketing bij advocaten kantoren die wij vaak horen:
- Hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid?
- Hoe positioneer ik mijn kantoor online?
- Waar haal ik de inspiratie vandaan voor het schrijven van blogs?
- Ik betaal voor Google Ads maar wat krijg ik er voor terug?
- We willen meer new business uit onze website halen maar hoe?
- Wat leveren onze marketinginspanningen eigenlijk op?
- Hoe zorg ik dat mijn klanten blijven en terugkomen?
- We hebben een prachtige website voor ons kantoor laten maken. En nu?
Inbound marketing voor de advocatuur
Het antwoord op deze vragen is de inbound marketing methodiek. Inbound marketing is de moderne manier om je te profileren door content te delen en je expertise en kennis te tonen aan de buitenwereld. Je trekt klanten aan door het aanbieden van interessante en relevante content. Potentiële klanten vinden deze informatie bijvoorbeeld op blogs, via zoekmachines en op social media.
Met inbound marketing hoef je niet, zoals bij traditionele marketing technieken, te schreeuwen om de aandacht van potentiële klanten. Doordat je content aanbiedt die de vragen en problemen van jouw ideale klant beantwoordt, trek je kwalitatieve bezoekers aan en bouw je aan vertrouwen en geloofwaardigheid. Bij advocatuur draait het vaak om persoonlijk contact en vertrouwen. Dit is precies de insteek van een inbound marketing strategie.
Door het continue aanbieden van relevante content en het delen van kennis worden niet alleen nieuwe contacten aangetrokken. Doordat je ook bestaande klanten steeds helpt en ondersteunt, bouw je aan een sterk netwerk van promotors voor je kantoor. We noemen dit het vliegwiel effect.
Het 4 stappen marketingplan voor advocatenkantoren
Als advocatenkantoor ben je steeds meer bewust van het belang van online marketing. Je wil niet achter blijven bij de concurrent, maar hoe pakt jouw kantoor dit aan? Een handig hulpmiddel is dit stappenplan.
Inbound steps
1. Attract
Ga actief aan het werk om inzicht te krijgen in de doelgroep en jouw “ideale klant”. Hierdoor zorg je niet alleen voor meer bezoekers op je website maar met name voor het aantrekken van de juiste bezoekers.
2. Engage
Open de “zwarte doos” die je website is en zorg dat je inzicht krijgt in wie de website bezoekt en wat deze bezoeker doet. Zo kun je gericht helpen en de bezoeker verbinden met je kantoor.
3. Delight
Door je bestaande klanten en relaties te blijven verwonderen en helpen met relevante informatie zorg je voor een hogere betrokkenheid en een actieve manier om aanbevelingen en doorverwijzingen te krijgen.
Waar helpen we advocaten-kantoren mee?
Marketingstrategie
We helpen met het identificeren van de ideale doelgroep en vertalen deze naar een of meerdere buyer personas. We gebruiken deze buyer personas voor het opstellen van een maatwerk marketingplan zodat we met alle marketing activiteiten de juiste doelgroep bereiken.
Marketing automation & CRM
Door gebruik te maken van slimme marketing en CRM software zijn we in staat volledig inzicht te geven in de processen en de resultaten en creëren we de mogelijkheid voor medewerkers om zelf actief aan de slag te gaan met online marketing.
Heldere rapportage
We leveren overzichtelijke rapportage waardoor je inzicht krijgt wie je site bezoekt. We kijken naar welke content en campagnes voor bezoekers zorgen en waar ze vandaan komen. Zo weten we wat werkt en wat niet en sturen we bij waar nodig.
HubSpot voor advocatenkantoren
Wij werken met HubSpot. Met deze tool wordt het klantrelatiebeheer (CRM), marketing, sales en service gecombineerd in één tool. Dit zorgt voor direct inzicht in wat marketingcampagnes opleveren. Daarnaast wordt er tijd en geld bespaard door alles op één plek te hebben. Enkele voorbeelden van de mogelijkheden met HubSpot:
- Leads genereren
- Versterken relatie huidige klanten
- Online marketingactiviteiten meetbaar en inzichtelijk maken
- Inzichtelijk maken van sales en acquisitie proces
- Automatiseren van marketing processen
- Centrale AVG proof marketing database
Als HubSpot certified agency hebben wij ruime ervaring in het implementeren en werken met HubSpot software voor advocatenkantoren. Onze medewerkers werken dagelijks met dit systeem en volgen regelmatig trainingen om up-to-date te blijven met de laatste ontwikkelingen.
We vertellen je er graag over!
Marketing diensten voor de advocatuur
Onze dienstverlening is er op afgestemd de zorgen uit handen te nemen van middelgrote advocatenkantoren met een ambitie om online te groeien. Marketingactiviteiten vinden binnen deze groep vaak door gebrek aan tijd en kennis ad hoc en zonder duidelijke strategie plaats. De marketing wordt er "bij gedaan" door het secretariaat of een enthousiaste medewerker. Meestal beperkt dit zich door gebrek aan tijd of kennis tot het schrijven van artikelen voor de website, af en toe een e-mail nieuwsbrief en wellicht een post op LinkedIn. Door het gebrek aan een strategisch onderbouwd plan en consistente uitvoering blijven de resultaten vaak uit - als de resultaten al inzichtelijk kúnnen worden gemaakt.
Webwonders helpt door samen te werken aan een consistent en doordacht marketingplan en te ondersteunen in de dagelijkse uitvoering hiervan. Zo is onze opdrachtgever er zeker van dat er doorlopend wordt gewerkt aan het behalen van de gestelde doelen en leveren we een actieve bijdrage aan het succes van het kantoor. In de praktijk ziet ons werk er op hoofdlijnen zo uit:
Stappen
Doelen stellen en inzicht creëren in de ideale klant van het kantoor
Opstellen van een maatwerk marketingplan
Doorlopend uitvoeren van de marketingstrategie
Periodiek rapporteren en bijsturen waar nodig
Waar helpen we advocatenkantoren mee?
We helpen met het identificeren van de ideale doelgroep en vertalen deze naar een of meerdere buyer personas. We gebruiken deze buyer personas voor het opstellen van een maatwerk marketingplan zodat we met alle marketing activiteiten de juiste doelgroep bereiken.
- Ontwikkeling, ontwerp en beheer website
- Vindbaarheid website verbeteren (SEO)
- Online leadgeneratie en campagnebeheer
- Inrichten en beheren social media kanalen
- Bloggen en contencreatie (tekst en beeld)
- E-mail marketing en nieuwsbrieven
- Inrichting en beheer online advertenties (SEA)
- Promotie en registratie van events en seminars